A R T I K E L E N



2 0 1 9

In gesprek met de netmanager
van NPO 2

Image
20 december 2019 - Op initiatief van de DDG en DPN kwamen in Pakhuis de Zwijger Gijs van Beuzekom en Caro van der Heide, netmanager en programma-coördinator van NPO2, vertellen over het beleid rondom de programmering van documentaires. Hoe werkt NPO Pitch? Wat is de rol van eindredacteuren? En krijgen alle drie de zenders straks een genre-manager? Ze gaven antwoorden op vragen uit de zaal.
Lees het hele artikel HIER


‘Filmtaal past perfect bij de ervaring van absences’

Stacks Image 509

1 juli 2019
- Maartje Nevejan: 'Ik maak al twintig jaar transmedia-projecten. En hoor ook al twintig jaar dat het uit de hand loopt en of het ietsje minder kan. (…) Ja, het was allemaal vooraf bedacht, en ja, gelukkig liep het daarin voortdurend uit de hand. Een goed draaiend productieteam is daarbij essentieel. Ik ben niets zonder mijn productiemensen.'
Lees het hele artikel HIER

VR-installatie Ahorse

Stacks Image 67

24 september 2019
- Ahorse neemt de toeschouwer mee op een poëtische en filosofische reis door de geschiedenis van onze verbeelding en gebruikt daarbij als vehikel onze verbeelding van het paard. Ahorse onderzoekt hoe het menselijk streven naar lichter en luchtiger heeft geleid tot het medium VR en wat erna komt. Een interview met Wendela Scheltema.
Lees het hele artikel HIER


Interviews met bestuursleden:
Maarten Treurniet

Stacks Image 77

17 mei 2019
- Maarten begon zijn loopbaan ooit met het live mixen en het opnemen van geluid. ‘Daar bleek ik talent voor te hebben. Dus ik werd al heel jong gevraagd om in studio’s te komen werken en muziek op te nemen. Ik deed het geluid bij onder andere Hauser Orkater. Toen deze groep opgesplitst werd in De Horde en De Mexicaanse Hond kwam ik bij De Horde terecht. Ik verzorgde het live geluid en maakte af en toe muziek met hen. Ook heb ik voor Orkater een studio gebouwd. Daarna heb ik lang gewerkt bij Studio 150, in Wisseloord en in heel veel studio’s in Nederland. Uiteindelijk ben ik in 1986 naar de Filmacademie gegaan.’
Lees het hele artikel HIER


2 0 1 8

Verslag Workshop Spelregie Mijke de Jong 2018

Stacks Image 196

11 oktober 2018
- Mijke de Jong vertelt hoe ze afstudeerde met een gefingeerde documentaire en zich afvroeg waarom acteurs soms zo houterig spelen. Voor haar draaide alles om het spel en dus wilde ze acteurs zoveel mogelijk de ruimte geven om zijn of haar impulsen te kunnen volgen. Dat is ook te zien als ze een scène uit haar nieuwste film GOD ONLY KNOWS vertoont. Ze vertelt over repetities, het ontwikkelen van personages en het uitwerken van een back story.
Lees het hele artikel HIER


Interviews met bestuursleden:
Jelle Nesna

Stacks Image 204

16 mei 2018
- 'Als bestuurslid krijg ik weleens de vraag hoe wij ervoor kunnen zorgen dat de Nederlandse film internationaal beter mee gaat doen. Ik denk dat als we ons internationaal willen onderscheiden, de visie van de regisseur leidend moet zijn en dat producenten, fondsen en omroepen het risico moeten durven nemen achter die visie te gaan staan. Om dit werkbaar te maken moeten producent, schrijver en regisseur bij de start van de ontwikkeling direct heldere afspraken maken over wat ze gezamenlijk voor ogen hebben.’
Lees het hele artikel HIER

Interviews met bestuursleden:
Prosper de Roos

Stacks Image 315

30 augustus 2018
- 'Radio valt vaak buiten bepaalde regelgevingen. Als regisseur en producent kun je bijvoorbeeld je rechten claimen (auteursrechten), maar als radiomaker niet. De enige plek waar je terecht kunt is bij de LIRA, als scenarioschrijver. Nu heb ik geprobeerd radiomakers aan te laten sluiten bij de VEVAM, maar dan lopen ze toch tegen een beperking van de wet aan, want het is onduidelijk waar radiomakers onder vallen. Het is niet gezegd dat dat niet op te lossen is, maar radio valt erbuiten. Ook als je het hebt over beleidszaken dan slaat meer dan 80% wat besproken wordt in vergaderingen niet direct op radio.'
Lees het hele artikel HIER


2 0 1 7

Interviews met bestuursleden:
Stella van Voorst van Beest

Stacks Image 246

22 december 2017
- 'Ik zou het al fijn vinden als er gewoon iets realistischer begroot werd. En dan kan je alsnog zeggen: achttien weken montage gaan we niet halen, maar dan weet je in ieder geval dat je er vier hebt die je dan zelf investeert. Het is al een eerste stap als begrotingen sowieso iets omhoog gaan. De regisseur heeft soms de laagste dagprijs en krijgt uiteindelijk de minste dagen betaald. Bovendien staat die dagprijs al jaren min of meer vast. Een ervaren regisseur die zijn sporen meer dan verdiend heeft, verdient na twintig jaar misschien vijftig of vijfenzeventig euro meer dan een regisseur die net van een academie komt. Dat is gewoon gek. Het is een vanzelfsprekendheid; net als in de kunst. Mensen denken: maar je vindt het toch ook leuk om dit te doen? Je hebt dadelijk gewoon een film. Je hebt niet alles betaald gekregen, maar ja… je hebt wel een film.'
Lees het hele artikel HIER


Improviseren is niet zomaar dingen zeggen en hopen dat het goed komt

Stacks Image 267

29 september 2017
- Improviseren is hartstikke leuk, maar we hebben het hier niet over live toneel; er moet uiteindelijk een film gemonteerd worden. En dus is het belangrijk dat er een balans ontstaat tussen spontane improvisatie enerzijds en acteren langs vooraf vastgestelde stations anderzijds, zodat je in de montage niet compleet vastloopt. De Jong: ‘Ik zal nooit zeggen dat een acteur tijdens een bepaalde zin consequent een kopje op moet pakken. In de montage geeft dat beperkingen, maar dat gepuzzel weegt op tegen wat het qua spel oplevert.’
Lees het hele artikel HIER

Interviews met bestuursleden:
Martijn Winkler

Stacks Image 255

1 december 2017
- 'Speerpunt is de economische positie van de regisseur. Die is gewoon heel slecht. Echt heel slecht. De positie van de regisseur staat enorm onder druk. Van alle kanten wordt er aan getrokken en getornd. Het gaat over de vergoedingen en de mogelijkheid om in de winst te delen als een productie succesvol is. Het gaat om artistiek en autonoom makerschap en de (financiële) waardering die je krijgt voor het ontwikkelingswerk dat je als regisseur doet. En we merken dat de producent steeds meer een soort poortwachter aan het worden is, omdat partijen zoals fondsen en omroepen het liefst alleen met producenten praten, waardoor je als regisseur in beginsel afhankelijk bent van die producent en dat vinden we een foute ontwikkeling. Geen exploitatie zonder creatie is ons devies.'
Lees het hele artikel HIER


Marc Schmidt over
zijn film De Wand

Stacks Image 518

30 juni 2017
- [over lesgeven op St. Joost, Breda…]
En welke films moeten ze gezien hebben van jou?
‘Ja, dat is dus punt van discussie en dat zal het ook altijd wel blijven.’
Noem er eens drie.
‘Nee, dat ga ik niet doen. Ik ga er niet drie noemen, want dat is veel te weinig. Die referentielijst is veel en veel langer dan dat.
Ik vind dat als je nu in Nederland documentairemaker bent en je hebt nog nooit
Enjoy Poverty gezien, dat kan gewoon niet. Ik weet niet waar je dan mee bezig bent. Ik noem maar even een voorbeeld. Of The Act of Killing, kan ik ook noemen. Uit de losse pols noem ik nu twee dingen die bij mij naar boven komen. Dat zijn films, die moeten ze gezien hebben. En natuurlijk moeten ze iets van Lars von Trier gezien hebben. Ja, logisch. De referentielijst zal continu veranderen. Een harde kern zal blijven, een aantal klassiekers wil je er ook op hebben staan. Je wil dat ze een film van de Maysles brothers gezien hebben. Grey Gardens waarschijnlijk dan, maar het zou ook Salesman kunnen zijn. Het zijn niet specifiek films die voor mij persoonlijk belangrijk waren, maar ik vind wel dat ik die als filmmaker gezien moet hebben.'
Lees het hele artikel HIER


2 0 1 6

‘Toen ze hier eenmaal waren dacht ik: En nu het volgende gezin.’

Stacks Image 290

22 december 2016
- Jiska Rickels: 'Het is uiteindelijk helemaal geen grote stap om dat eerste contact te leggen. Jamila, de tolk en hulpverleenster die ook in de film zit, zag ik voor het eerst toen ze het terrein op kwam rijden. Ze draaide het raampje van haar auto open en riep naar alle mannen die daar stonden: ‘Salam Aleikum! Luister jongens, ik wil jullie zeggen wat jullie rechten en jullie plichten zijn. Dit is geen gevangenis meer, dit wás een gevangenis, dus jullie zijn vrij om naar binnen en naar buiten te gaan. Laat geen troep op de grond liggen. Gooi je afval in de prullenbak. Hou het rustig hier in de buurt.’ Zij straalde helemaal. Ik vond het enorm fascinerend en ik dacht: wie is zij? Op een gegeven moment sprak ik haar aan. Een tijdje later heeft ze me uitgenodigd bij haar thuis en die dag was Hassan daar ook.'
Lees het hele artikel HIER


‘Als je volgens marketingprincipes gaat werken, wordt alles een 7-.’

Stacks Image 313

26 september 2016
- Terstall: 'In mijn oude films wordt leuk gespeeld, maar het is wel redelijk één op één. Ik nam destijds soms wel tien minuten screentijd per dag op, dat kon toen niet anders. Maar ik heb wel geleerd dat als je weinig middelen hebt, dat je dan moet zorgen dat je planning realistisch is en je settings wat kleiner zijn. Als je het visueel mooier wilt maken, zorg dan dat dat ook haalbaar is en maak het een kleiner verhaal. Of – zoals we dat met Meet me in Venice deden – als je geen budget hebt voor art direction, gebruik dan de wereld: de stationnetjes in Servië, de wouden van Slovenië, Venetië, Istanbul; dat is allemaal gratis. Kijk op een slimme manier naar hoe je visueel cachet kunt halen met een klein budget. Die aandacht hebben mijn films veranderd.'
Lees het hele artikel HIER


Nan Rosens: 'Eigenlijk ben ik totaal gelukkig met wat ik doe.’

Stacks Image 331

26 mei 2016
- Nan Rosens zou je kunnen kennen van onder andere de films Voor ik het vergeet (2009), Een Goede Plek voor Dex (2014), Schitterend! (2015) en De Strijd om het Einde (2016). Verschuivende maatschappelijke moraal, daar gaan haar films over. Hoe opvattingen veranderen over het omgaan met dementie, levenseinde, kinderen met meervoudige beperking, tradities, seksuele moraal en hoe om te gaan met tegenslag. Ze studeerde Nederlands, gaf les aan het HBO en maakte een switch naar het bedrijfsleven. Tot ze op haar 30ste dacht: ik doe steeds hetzelfde.
Lees het hele artikel HIER

Aletta Becker:
'Audio is een heel visueel medium'

Stacks Image 298

22 november 2016
- 'Radio maken doe je niet voor het geld. Je doet het dus vooral om het ambacht steeds iets beter onder de knie te krijgen. Ik ben behalve schrijver en regisseur ook producent. Na de opnames ga ik monteren en dat vind ik verbijsterend, want dan hoor ik mezelf regie-aanwijzingen geven. Er is een heel groot verschil tussen wat je als regisseur hoort als acteurs hun tekst doen en hoe het klinkt als je het op je kamertje aan het terugluisteren bent. Eigenlijk is daar geen oplossing voor. Je hoort het toch zoals je denkt dat je het op dat moment hoort. Ik ben weken lang bezig om met opnames uit verschillende takes een aflevering samen te stellen. Dat is een stuk makkelijker dan bij film. Je hebt geen beeld en dus ook geen close of wide, dus je kunt aan die tekst zoveel sleutelen als je zelf wilt. En dat is een hele leuke fase: je kunt er alles mee doen.'
Lees het hele artikel HIER


'Het vak van TV-regisseur is in de loop der tijden totaal veranderd.'

Stacks Image 323

7 juni 2016
- Martijn Schroevers: 'We zijn anderhalf jaar bezig geweest met de techniek. Het scherm, de projectie en de stoeltjes komen uit Taiwan, dus daar ben ik in november 2014 al eens naartoe geweest om te kijken. En dan merk je heel goed hoe snel de technische mogelijkheden veranderen. Zo was 4K twee jaar geleden iets bijzonders, maar is het nu redelijk normaal. De moeder van de film die we voor This Is Holland maken is Soarin‘, een film die te zien is in DisneyWorld. Die film is geschoten met 70mm Imax-camera’s, waarbij je met één filmcassette slechts 90 seconden kunt filmen; daarna moet je landen om de cassette te vervangen. De film voor This is Holland wordt op 6K opgenomen en in 4K geprojecteerd. Dat is nog best ingewikkeld, want slechts 20% van het beeld zit boven de horizon. We hebben speciale mounts moeten maken om het goed te kunnen filmen en ervoor te zorgen dat de camera’s gestabiliseerd aan de helikopter hangen. Eén grote uitzoekerij is het en heel leuk om te doen.'
Lees het hele artikel HIER


Daan Veldhuizen

Stacks Image 346

10 mei 2016
- 'Het is belangrijk dat iemand verschillende kanten van zichzelf laat zien. Als een personage bijvoorbeeld altijd druk is en nooit tijd heeft, wordt het een heel eendimensionaal en vervelend karakter. Dan moet je je afvragen: ga ik, door een bepaalde situatie te creëren, dat personage zover krijgen dat die persoon een andere kant van zichzelf laat zien? En wat voor frictie kan ik vinden in het feit dat die persoon altijd druk is? Wat zegt het over de kinderen die die persoon opvoedt? Het is belangrijk dat een personage zich van verschillende kanten laat zien, anders is het geen rond karakter. Dan kun je niet met diegene meeleven en begrijp je diegene niet. Dan wordt iemand een karikatuur.'
Lees het hele artikel HIER


2 0 1 5

Hjælp, jeg er en filminstruktør – Hoe regisseer je animatie?

Stacks Image 352

18 december 2015
- Kiilerich is heel helder over de rol van de regisseur: 'Een regisseur is iemand die briljante mensen bij elkaar brengt. Als ‘m dat lukt, hoeft hij niet zo veel te doen: hij kan thuis gaan zitten of op vakantie gaan.'
Lees het hele artikel HIER


Upcoming (deel 2 van 10):
Tom Eysink Smeets

Stacks Image 371

3 juli 2015
- 'Mijn docenten hebben mij altijd op een prachtige manier begeleid. Ze hebben me nooit opgedrongen dat een comedy-script er op een bepaalde manier uit moest zien of hoe dat dan gefilmd moest worden. Ze waren blij verrast als iets doms goed uitpakte en wilden me vooral op mijn bek zien gaan. En als ik dan ook daadwerkelijk op mijn bek ging, vertelden ze waaróm dat zo was. Andersom kon ook: als iets goed uitpakte leerde ik waarom dat wat ik had gedaan goed werkte.'
Lees het hele artikel HIER


Upcoming (deel 4 van 10):
Youri Dingemans

Stacks Image 388

14 juli 2015
- 'Inhoudelijk vind ik mijn afstudeerfilm geen Andersson-film. De mozaïek-vertelling is natuurlijk Roy Andersson, maar zijn films zijn absurd. Het zijn mensen die zich begeven in een niet bestaande wereld. Mensen zijn geschminkt en fantasie en werkelijkheid lopen door elkaar. Hij mixt absurdisme en fantasie met een statisch totaalshot. Ontzettend mooi, maar wij hebben ervoor gekozen om gewoon het dorpse te laten zien in zijn stijl. Zoals de Russische montage ook ooit een stijl was. Verder zit er niets in de film wat niet kan. Daarom voelt het ook een beetje documentair aan.'
Lees het hele artikel HIER


Upcoming (deel 6 van 10):
Isabel Lamberti

Stacks Image 404

24 juli 2015
- 'Een documentaire is altijd een verbeelding van een maker; dat is nooit helemaal de pure waarheid. Mijn film verbeeldt iets dat plaatsvindt in de realiteit en is daarom naar mijn mening documentaire. De jongens komen uit de sloppenwijk en worden gemarginaliseerd en uitgesloten. De vraag is: ‘Op welke manier ga je dat vertellen?’ Ik vind het narrow-minded om te denken dat dat maar op één bepaalde manier kan. Ik denk dat daar heel veel verschillende manieren voor zijn. De vraag is: ‘Hoe ga ik dit verhaal op een nieuwe, originele en verfrissende manier vertellen?’. Dat is voor mij regie. Dat is voor mij creativiteit.'
Lees het hele artikel HIER


Upcoming (deel 8 van 10):
Nina van Oort

Stacks Image 421

6 augustus 2015
- 'Ik heb stage gelopen bij Tom Fassaert. Met hem heb ik veel gepraat, ook over mijn eigen film. Hij zei: ‘Als je het echt niet meer weet, of je bent even de weg kwijt dan moet je sowieso heel dicht bij jezelf blijven. Daarnaast is het verhelderend om terug te gaan naar je eerste fascinatie’. Bij mij was dat nieuwsgierigheid en het feit dat ik dingen niet snapte. Dat kun je gaan analyseren en tegelijkertijd kun je nagaan welke stappen je hebt gemaakt. Dat is een heel praktische les, maar ik vond het heel fijn om op die manier even terug te gaan naar de vraag: Waarom was ik hier ook alweer mee bezig? Wat was mijn eerste plan voordat iedereen er overheen viel en ik het helemaal om ging vormen. En wat is daar dan van overgebleven? Dat zijn goeie vragen om jezelf te stellen.'
Lees het hele artikel HIER


Upcoming (deel 10 van 10):
Jordy Tempelman

Stacks Image 437

8 september 2015
- 'Ik was zelf de enige student op de productie. Er waren op de set alleen professionals. De crew kwam uit België, Luxemburg, Frankrijk, Engeland en Nederland. Om die mengelmoes van mensen uiteindelijk bij elkaar te zien komen was heel tof en verrassend. Je ziet dat iedereen één familie wordt. Echt heel vet om te zien. Het helpt me heel erg om alvast een netwerk te creëren voor na deze film.'
Lees het hele artikel HIER


Het Groot-Brittannië van…

Stacks Image 457

14 maart 2015
- In de research-fase werden Djoeke en Marlou bijgestaan door correspondent Lia van Bekhoven. Zij hielp met het benaderen van geschikte kandidaten zoals schrijvers en politici.
Djoeke: “Het is een heel arbitrair gebied natuurlijk, want je moet toch met een paar namen komen die mensen een beetje aanspreken. Tegelijkertijd is dat heel lastig, want wie spreekt nou echt een heel groot publiek aan. Ik bedoel: noem jij nou eens een Brit waarvan je meteen vermoedt dat die een groot aantal mensen aanspreekt.”
Elton John
Djoeke: Elton John, ja…
Lees het hele artikel HIER

Upcoming (deel 1 van 10):
David-Jan Bronsgeest

Stacks Image 364

3 juli 2015
- 'De dag voor mijn toelatingsgesprek had ik nog mensen gebeld die op de filmacademie zaten met de vraag wat nou de golden rule was. Wat moet je zeggen en wat moet je niet zeggen? Toen ik daar binnenkwam dacht ik: fuck it, ik ga alle dingen die mensen tegen me gezegd hebben van me af laten vallen. Ik ga eerlijk zijn, ik ga bijdehand zijn, ik ga mezelf zijn en dan zie ik wel of ze dat tof vinden. Als dat niet werkt, dan hoor ik hier gewoon niet. Ik stond binnen tien minuten weer buiten. Ze zeiden: ‘We weten genoeg’. Toen ik naar buiten liep dacht ik: of ik heb het echt zwaar verneukt of ze vonden me daar gewoon heel erg passen.'
Lees het hele artikel HIER


Upcoming (deel 3 van 10):
Biserka Šuran

Stacks Image 379

8 juli 2015
- 'Op de filmacademie zit je in een traject en dat is heel strak. Sommige mensen kunnen daar prima in werken, die gedijen daar goed in, maar voor mij was het best wel een hel om te moeten presteren, ik heb m’n eigen ritme, m’n eigen werkwijze.'
Lees het hele artikel HIER


Upcoming (deel 5 van 10):
Jim Süter

Stacks Image 396

20 juli 2015
- 'We waren bij Jeroen [Scholten van Aschat] thuis aan het schrijven. Ik ging boven een kopje koffie halen en Gijs [Scholten van Aschat] was daar een broodje aan het smeren. Hij zei: ‘Echt een heel erg leuk script wat jullie hebben, dat lijkt me een te gekke rol om te spelen’. Ik kon geen kant meer op en dacht: ‘hij wil het zonder dat ik het hem heb gevraagd en ik wil het zonder dat ik het hem heb verteld’. Ik heb het aan Jeroen voorgelegd en die kon niet ontkennen dat hij daar zelf ook over na had gedacht. Hij had een manier gezocht om aan die gedachte te ontkomen, maar dat was hem niet gelukt omdat hij dat de beste optie vond die er was. Toen zijn we heel voorzichtig naar Gijs toegestapt en hebben we het hem gevraagd.'
Lees het hele artikel HIER


Upcoming (deel 7 van 10):
Sophie Dros

Stacks Image 412

30 juli 2015
- Sophie Dros maakte een korte documentaire over de Britse Everard die samenleeft met dertien levensechte poppen. 'Ik vind het heel tof dat het gelukt is om iemand met zo’n bizarre levensstijl zo gewoon te maken. Dat je je daar best mee kunt identificeren, dat vind ik heel geslaagd.'
Lees het hele artikel HIER


Upcoming (deel 9 van 10):
Renko Koppe

Stacks Image 429

28 augustus 2015
- 'Film biedt die mogelijkheid om veel meer te kunnen zien dan in het echt mogelijk is. In dat kader gebruik ik dan ook alle technieken die tot mijn beschikking zijn, waardoor de film bijna een showreel wordt van wat ik de afgelopen jaren heb geleerd. Interessant is het om te kijken naar welke vorm en welke stijl het beste is voor welke context en het effect dat je daarmee wilt bereiken. Voor mezelf is het ook nog steeds een hele zoektocht. Ik vind het nu eenmaal ontzettend leuk om daarmee te experimenteren en te kijken wat ik er allemaal uit kan halen. Ik heb daar een sterk onderzoekende houding in.'
Lees het hele artikel HIER


Maartje Nevejan over
HARRY, TINY EN SONJA

Stacks Image 449

24 april 2015
- 'Er komen mensen op mijn pad en die willen iets van mij. Die willen een film of die hebben een idee. En dan zeg ik: ‘Laat mij eerst maar even met die mensen hangen’. Dan gaat het altijd over iets anders dan waar zij denken dat het over gaat. Dat is voor mij niet altijd meteen helder. Maar helder wordt dan wel of ik iets met de mensen of het onderwerp heb. Ik begin vanuit een soort gevoel; iets dat heel diep geraakt wordt in mij. En dan denk ik: wat is dat? En dat is vaak iets heel maatschappelijks. Vervolgens probeer ik dat weer te vertalen naar een film die mensen raakt.'
Lees het hele artikel HIER


De Fractie

Stacks Image 465

20 februari 2015
- ‘Remy van Heugten: Femke [Halsema] heeft ons heel veel verteld over de gang van zaken: over de politieke spelletjes, over hoe politici zichzelf in de media duwen en hoe je vriendjes krijgt. Ook heeft ze heel veel leuke anekdotes verteld. Daarnaast hebben we met veel politici gesproken en heel veel werkkamers gezien. Aan zo’n kamer kun je aflezen wat voor persoon daar zit. Dat zie je bijvoorbeeld aan dode planten die er staan of aan de troep die er ligt. Thomas en ik kregen de indruk dat die mensen echt heel erg veel werken. Daar zitten – voor zover ik gezien heb – niet veel luie mensen tussen.'
Lees het hele artikel HIER


2 0 1 4

Rens Machielse over iteratieve processen


16 december 2014
- Machielse: 'Wat ik altijd heel raar heb gevonden is dat er wél altijd een PPM (pre-production meeting) plaatsvindt waar iedereen die elkaar op de set gaat tegenkomen bij elkaar komt, maar dat de regisseur tijdens de postproductie één op één communiceert met een sound designer en met een componist en met een editor; allemaal op basis van één-tweetjes.
Omdat er nooit een post production meeting plaatsvond heb ik op een gegeven moment zelf het initiatief genomen om bij elkaar te gaan zitten. Dus met de sound designer, de editor, de componist en de regisseur. Op zo’n bijeenkomst kun je op allerlei niveaus afspraken maken: over het proces, over hoe je dingen technisch met elkaar uitwisselt en ook inhoudelijk: hoe zien we die film.'

Lees het hele artikel HIER