NOS / 9 december 2021
Welzijn lhb-jongeren loopt achter op dat van heterojongeren
Lesbische, homoseksuele en biseksuele jongeren tussen de 11 en 16 jaar ervaren in hun leven meer welzijns- en leefstijlproblemen dan hun heteroseksuele leeftijdgenoten. Dat is de conclusie van een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) naar verschillen tussen jongeren met verschillende seksuele oriëntaties.
Meer kennis van lhb-problematiek bij professionals zou volgens [Willem] Huijnk [onderzoeker SCP] kunnen helpen het welzijn onder de jongeren te verbeteren. "Dit geldt bijvoorbeeld ook voor leraren en schoolleiders, voor jongerenwerkers, voor medewerkers van centra voor Jeugd en Gezin, voor zorgverleners en voor sportaanbieders."
NOS / 1 oktober 2021
Melding bij inspectie na column reformatorische schoolbestuurder over lhbti'ers
Belangenorganisaties voor lhbti'ers hebben een melding gedaan bij de onderwijsinspectie naar aanleiding van een column van een Goudse schoolbestuurder in het Reformatorisch Dagblad. Bestuurslid Wim de Kloe van de scholengroep Wartburg-Driestar schrijft daarin onder meer dat "de strijd tegen seksuele taboes feitelijk een strijd tegen het christendom is".
NOS / 16 september 2021
Lhbti+-leerlingen vaker dan hetero's gepest door leraren
Lhbti+-leerlingen zijn vaker doelwit van pesterijen door leraren en ander schoolpersoneel dan hetero-leerlingen. Ook worden ze vaker lastiggevallen op plekken waar geen toezicht is, zoals toiletten, kleedkamers, parkeergarages of thuis. Verder voelen deze leerlingen zich minder vrij om dit soort incidenten te melden aan leraren of ouders en zijn ze eerder geneigd om naar de politie of bijvoorbeeld de conciërge te stappen.
Dat zijn de uitkomsten van een groot onderzoek onder bijna 30.000 leerlingen, gemiddeld 14 jaar oud, van 136 middelbare scholen in Nederland. Zij hebben anoniem een enquête ingevuld.
EenVandaag / 31 juli 2021
Kijk hier de uitzending van EenVandaag.
NOS / 4 september 2020
Rutgers: 1 op 3 basisscholen geeft geen les over homoseksualiteit
Volgens nieuwe cijfers van het centrum geeft 98 procent van de basisscholen seksuele voorlichting. Een positieve ontwikkeling, aldus het Rutgers. Maar een derde van die scholen besteedt niet specifiek aandacht aan seksuele diversiteit zoals bijvoorbeeld homoseksualiteit, terwijl dat wel moet.
Radio 1 / 22 mei 2020
Verplichte voorlichting over seksuele diversiteit in het basisonderwijs?
Janneke Schotveld, auteur van onder meer de kinderboeken Superjuffie! en De kikkerbilletjes van de koning, roept op om vanaf groep één al te beginnen met het bestrijden van homohaat, het liefstverplicht. Gerdien Lassche, leerkracht op een basisschool en werkzaam voor de Reformatorische Oudervereniging, vindt dat te ver gaan. In Dit is de Dag een debat.
AD (Bonne Kerstens) / 9 okober 2019
Scholieren willen seksuele voorlichting veranderen: veel meer dan alleen voortplanting
Leerlingen missen informatie over seksuele- en genderdiversiteit. Het onderwerp wordt wel besproken, maar alleen dat homoseksualiteit bestaat of meer in het kader van discriminatie. Onderzoeker Marianne Cense van Rutgers: ,,Leerlingen willen dat seksuele vorming de normativiteit doorbreekt en duidelijk maakt dat er niet één standaard is. Ook willen ze dat seksuele diversiteit aan de orde komt bij alle aspecten van seksuele vorming; of het nu over veilig vrijen gaat of over relaties.”
NOS (Milena Holdert en Andreas Kouwenhoven) / 11 september 2019
Allah verafschuwt homoseksualiteit, leren kinderen op islamitische basisscholen
(…) Met behulp van een gewelddadige tekst uit de koran leren kinderen dat Allah een compleet volk vernietigde omdat daar homoseksualiteit voorkwam. "Op dit verhaal is het verbod in de islam op het hebben van gemeenschap met iemand van hetzelfde geslacht gebaseerd", aldus het boek.
Ook transgenders komen voor in de methode: "een geslachtsverandering is niet toegestaan" en "Allah vervloekt" jongens die op meisjes willen lijken en andersom.
In de toelichting staat nu dat deze passage hard kan aankomen, Docenten wordt geadviseerd vooral ook aandacht te schenken aan de passage waarin staat dat moslims zelf geen geweld mogen gebruiken tegen homoseksuelen.
Gaysite / 9 september 2019
Bevorderen lhbti-acceptatie verplicht in mbo
Alle scholen in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) zijn vanaf maandag 9 september 2019 verplicht om lhbti-acceptatie te bevorderen. COC Nederland heeft zich daar lang voor ingezet en is blij met het resultaat. "Dit is heel goed nieuws voor lhbti-leerlingen in het mbo. Zij krijgen relatief vaak te maken met pesterijen en andere nare reacties. Alle mbo-scholen moeten daar nu mee aan de slag, ze zijn voortaan verplicht om werk te maken van acceptatie. Dat onze jarenlange inzet tot dit resultaat leidt is gewoon super," reageert COC-voorzitter Astrid Oosenbrug.
NOS (Fleur Damen) / 27 juni 2019
Debat over lhbti-lessen op scholen houdt Britse gemoederen bezig
Vanaf september 2020 moeten alle Britse basisscholen verplicht voorlichting geven over verschillende liefdesrelaties en familievormen, inclusief lhbti-relaties en -families. Dat besloot het Britse parlement eerder dit jaar al, maar nog altijd houdt het onderwerp de gemoederen dagelijks bezig. Bij een school in Birmingham, die al was begonnen met de voorlichting, demonstreren ouders al maanden tegen de nieuwe lessen. Ook werd het schoolhoofd bedreigd.
Volgens lhbti-belangenorganisaties is het hoog tijd dat de voorlichting verplicht wordt. Zij wijzen op de situatie van lhbti'ers in het Verenigd Koninkrijk: volgens cijfers van de Britse krant The Guardian werden tussen 2014 en 2017 zo'n 2500 jongeren onder de 19 jaar aangehouden op verdenking van homofobe aanvallen. Uit een enquête van lhbti-belangenorganisatie Stonewall blijkt dat bijna de helft van de lhbti-leerlingen op de middelbare school gepest wordt.
de Volkskrant / 13 december 2018
Scholen vieren Paarse Vrijdag, maar lhbt-leerlingen worden nog te vaak gepest
Bijna de helft van de lhbt-leerlingen werd het afgelopen jaar uitgescholden wegens hun seksuele oriëntatie. Ze worden expres buitengesloten door andere leerlingen (72,8 procent) en er worden veel roddels en leugens over ze verspreid (66,8 procent). Dat blijkt uit een onderzoek van Columbia University in New York en COC Nederland onder 1.065 Nederlandse leerlingen tussen 13 en 20 jaar. Een op de vijf ondervraagde lesbiënnes, homo’s, biseksuelen en transgenders (lhbt’ers) had te maken met licht of zwaar geweld vanwege hun seksuele oriëntatie of genderexpressie.
NU.nl / 9 november 2018
Schotland voert verplichte lhbt-lessen in op scholen
Scholen in Schotland moeten verplicht lesgeven over de rechten van lesbiennes, homo- en biseksuelen, transgenders en interseksuelen (lhbt). The Guardian schrijft dat Schotland daarmee het eerste land is waar lhbt-lessen worden ingevoerd.
NOS / 17 mei 2018
Een op vijf scholieren: niet op school uit de kast komen
Een op de vijf scholieren denkt dat het niet mogelijk is om op hun school eerlijk te vertellen dat je homo of lesbisch bent. Uit vandaag verschenen onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) blijkt dat iets meer dan de helft van de leerlingen in het voortgezet onderwijs vindt dat dat bij hen op school wel gewoon kan, hoewel vooral tegenover vrienden.
Hoewel in 2012 voorlichting over seksuele diversiteit verplicht werd, is de kijk van scholieren op homo- of bi-seksualiteit niet enorm verbeterd. Een onderwijsinstelling mag zelf bepalen hoe aandacht aan het onderwerp wordt gegeven.
Nationale Onderwijsgids (NOG) / 20 april 2018
Voorlichting over seksuele diversiteit in het mbo aangescherpt
Het bevorderen van LHBTI-acceptatie wordt ook verplicht in het mbo. Dat maakte minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs gistermiddag bekend in de Tweede Kamer. Op basis- en middelbare scholen is het bevorderen van LHBTI-acceptatie al verplicht sinds 2012. Dit meldt COC Nederland.
NRC / 19 april 2018
Minister wil ‘minder neutrale’ voorlichting seksuele voorkeur op mbo
De voorlichtingslessen over diversiteit op het gebied van seksualiteit moeten “minder neutraal” worden. Dat wil minister Ingrid van Engelshoven (D66) van Onderwijs, meldt persbureau ANP donderdagavond. Volgens haar is het belangrijk dat studenten op het mbo leren dat acceptie van de verschillen in seksuele voorkeur positief is.
NRC.nl / 29 november 2017
Meester, hoe was uw eerste keer?
Jongeren zelf zijn niet erg tevreden over de manier waarop ze seksuele voorlichting krijgen, blijkt dit jaar uit het onderzoek Seks onder je 25e van Rutgers en Soa Aids Nederland, instellingen voor seksuele gezondheid. Die jongeren geven de voorlichting een 5,8. Ze zeggen vooral informatie te krijgen over voortplanting, anticonceptie en soa’s. Over sexting, seks in de media en de leuke kanten van seks horen ze minder. Zo’n 5 procent van de jongeren zegt helemaal geen informatie te hebben gekregen over seksualiteit.
NOS.nl / 11 april 2017
Kamer: straf school die geen homo-les geeft
De Tweede Kamer wil dat het kabinet scholen gaat bestraffen die hun leerlingen geen homovoorlichting geven. Volgens de Inspectie van het Onderwijs wordt op 20 procent van alle basis- en middelbare scholen geen onderwijs over homoseksualiteit gegeven, terwijl dat sinds 2012 wel verplicht is.
De Tweede Kamer wil ook dat lessen over homo-acceptatie in het mbo verplicht worden. Zo'n veertig procent van de roc's geeft die nu niet.
NOS.nl / 1 februari 2017
'Eén op de negen leraren vermijdt gevoelige onderwerpen'
Ongeveer een op de negen leraren in het voortgezet onderwijs gaat naar eigen zeggen in de lessen moeilijke onderwerpen uit de weg. Het gaat om onderwerpen als terrorisme, homoseksualiteit, het slavernijverleden en de politieke situatie in Turkije en Rusland. [ Klik HIER voor het hele onderzoek (PDF) ]
Website SP / 11 november 2016
Voorlichting LHBTI-acceptatie moet beter
Opleidingen voor leraren en jongerenwerkers moeten vaste aandacht geven aan het onderwerp seksuele diversiteit en LHBTI-acceptatie. Dit vinden SP, GroenLinks en D66 in Amsterdam. Op hun voorstel gaat het stadsbestuur onderzoeken hoe dat het beste kan.
Website Onderwijsinspectie / 5 september 2016
Omgaan met seksualiteit en seksuele diversiteit
(…) op de ene school komen seksualiteit en seksuele diversiteit veel vaker aan de orde dan op de andere. De invulling hangt vaak af van de individuele leraar en is niet vastgelegd in het curriculum. Scholen voldoen in het algemeen dus aan de wettelijke eisen, maar de kwaliteit kan vaak beter. Of het beter moet, hangt af van wat de samenleving van de scholen verwacht en wat in wettelijke kaders is vastgelegd. (uit het rapport van de onderwijsinspectie)
Website COC / 30 juni 2016
Scholieren: ‘slechte LHBTI-voorlichting op school’
Volgens veel scholieren is voorlichting over seksuele diversiteit op hun school vér onder de maat. Dat blijkt uit het Zwartboek Slechte Voorlichting van twee COC jongerenorganisaties. Het COC wil dat aanstaande docenten in hun opleiding verplicht moeten leren hoe ze LHBTI-acceptatie op school kunnen bevorderen.
zie ook het item van RTL Nieuws
NRC (Janneke Schotveld) / 22 juni 2016
Jullie hebben geen idee hoe hetero de wereld is
In de klas uit de kast. Nog nooit was ze zo trots op haar dochter (13). Tegelijk boezemt ‘Orlando’ haar angst in.
AD (Jitske-Sophie Venema) / 2 juni 2016
Rotterdamse jeugd liever niet bevriend met homo
Een homo in de vriendengroep; voor een derde van de Rotterdamse jongeren is het ondenkbaar. 32 procent van de scholieren uit de tweede en vierde klas van het voortgezet onderwijs zegt geen vrienden te kunnen zijn met een homoseksuele leeftijdsgenoot.
NRC (Joram Bolle) / 11 mei 2016
LHBT's voelen zich op mbo minder veilig dan hetero's
Lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders (LHBT’s) voelen zich op mbo-scholen minder veilig dan hun heteroseksuele medestudenten. Dat blijkt uit de Monitor Sociale Veiligheid van de MBO Raad, over het studiejaar 2014/2015. Heteroseksuele mbo-studenten voelen zich afhankelijk van de omgeving (van lesruimte tot rondom de school) in 93 tot 97 van de honderd gevallen veilig. Bij LHBT’s ligt dat zo’n 6 tot 7 procentpunt lager.
Eén Vandaag Radio / 8 april 2016
Onderzoek: 'nauwelijks homolessen middelbare school'
Er wordt nog maar mondjesmaat les gegeven over homoseksualiteit op de middelbare school. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 550 middelbare scholieren. Sinds eind 2012 is het verplicht om homoseksualiteit in de les te behandelen. Slechts een kwart (25%) van de ondervraagde scholieren zegt dat zij er op hun school ook daadwerkelijk les over gehad hebben.
RUTGERS STICHTING / 14 maart 2016
Kinderen krijgen te weinig les over verliefdheid, relaties en puberteit
Kinderen van 9-12 jaar zijn volop bezig met onderwerpen als verliefdheid, relaties en puberteit, maar te veel kinderen geven aan er geen les over te krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, in samenwerking met het NOS Jeugdjournaal. Zo zegt slechts 25% van de kinderen les te krijgen over seksuele grenzen en slechts 27% over seksuele diversiteit. Het is voor het eerst dat kinderen van 9-12 jaar zelf zijn bevraagd over onderwerpen rond seksualiteit.
NOS.nl / 1 juli 2015
Leraar tobt met thema's als homoseksualiteit en integratie
Een op de vijf leraren vindt het moeilijk om gevoelige onderwerpen als homoseksualiteit en integratie in de klas te bespreken. Een op de honderd leerkrachten vermijdt dergelijke thema's helemaal. Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Onderwijs.
Nu.nl (Avinash Bhikhie) / 11 mei 2015
Een derde van Nederlanders ziet liever geen zoenende homo's
Ondanks dat Nederlanders homoseksualiteit en homorechten in steeds grotere getale respecteren, wil een derde van de Nederlanders liever niet dat zij in het openbaar met de seksuele geaardheid van de homostellen worden geconfronteerd.
Minister Jet Bussemaker (Emancipatie) noemt dat "erg zorgelijk". "Emancipatie vraagt onderhoud. Het is van het allergrootste belang met name jongeren te blijven benaderen. Daar begint de acceptatie", zegt zij tegen NU.nl.
(...) Volgens COC zou er meer aandacht voor homo-acceptatie op scholen moeten komen. Zo moet LHBT-voorlichting verplicht worden op de docentenopleidingen zodat er betere voorlichting wordt verzorgd.
NRC / 10 maart 2015
Eerste Kamer stemt in met ‘roze akkoord’
De Eerste Kamer heeft ingestemd met de laatste van vijf maatregelen die de emancipatie van homoseksuelen, lesbiënnes, biseksuelen en transgenders moeten bevorderen.
De vijf initiatieven waren opgenomen in het zogeheten ’roze stembusakkoord’ waar de Tweede Kamer in september 2012 mee instemde.
In het akkoord worden een aantal kwesties rond homoseksualiteit geregeld:
- Afschaffing van de ‘weigerambtenaar’, gewetensbezwaarde ambtenaren die geen homoseksuelen wilden dienen.
- Verplichting van voorlichting over homoseksualiteit op scholen.
- Verbetering van de juridische positie van lesbische ouders.
- Erkenning van de genderidentiteit van transgenders.
- Afschaffing van de ‘enkele-feitconstructie’, die het mogelijk maakte personen te weigeren of weg te sturen vanwege hun seksuele geaardheid.
Parool / 6 februari 2015
Christelijke partijen tegen hulp homo-acceptatie
(...) ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind (...) 'Natuurlijk moet er over dit onderwerp gesproken worden, maar gemeenschappen en scholen gaan zelf over de manier waarop dat gebeurt. De scheiding van kerk en staat moet worden gerespecteerd.'
Bussemaker zei vandaag in reactie op de bezwaren van de christelijke partijen dat ze de streng christelijke scholen geen homo-ambassadeur van buiten de eigen gemeenschap opdringen. Ze wil dat de ambassadeurs uit de eigen gemeenschap komen. (...)
PVDA (Keklik Yücel) / 23 januari 2015
Homo-acceptatie binnen conservatief religieuze
kring en binnen het onderwijs gaat te traag
Deze rapporten [van het SCP] tonen eens te meer aan dat er veel meer aandacht moet komen voor acceptatie en begrip van en voor LHBT’ers. Meer aandacht voor hoe er met seksuele diversiteit wordt omgegaan binnen het onderwijs. (...) Tijdens rondetafelgesprekken willen we achterhalen hoe en in welke mate de educatie over seksuele diversiteit in de praktijk vorm krijgt en vooral hoe we het kunnen versterken.
NRC (Eva Smal) / 16 januari 2015
Homoacceptatie jongeren hoger, maar homo’s merken het nog niet
Scholieren die uit de kast zijn gekomen worden vier keer zo vaak gepest dan hun heteroseksuele klasgenoten: 16 om 4 procent. Door de negatieve reacties hebben homojongeren veel vaker te kampen met slaapproblemen. Ook spijbelen ze vaker, gebruiken ze vaker drugs en ligt het tabak- en alcoholgebruik hoger. De verschillen met hun heteroseksuele klasgenoten zijn groot. Zo ligt het percentage rokers met 18 procent zes keer zo hoog.
Trouw.nl / 4 oktober 2014
Werkdruk, een veelkoppig monster in het onderwijs
Schoolreisjes, het paasontbijt, sportdagen, seksuele voorlichting, anti-pestprogramma's... De onredelijke hoeveelheid 'leuke extra's' is veel briefschrijvers een doorn in het oog. Is er een probleem in de samenleving zoals pesten, geweld tegen homo's of religieus fundamentalisme? Altijd moet het onderwijs het maar oplossen, klinkt het gefrustreerd. (bron: TROUW / Marijke de Vries en Laura van Baars)
Pleidooi mensenrechtencommissaris Raad van Europa / 4 oktober 2014
„LHBTI-kinderen hebben recht op veiligheid en gelijkberechting”
Metro / 17 september 2014
„Homo’ meest gebruikte scheldwoord op scholen”
Nu.nl / 4 september 2014
D66 wil meer aandacht voor zelfmoord homojongeren
Nu.nl / 28 september 2012
Homovoorlichting op school vanaf december verplicht